torsdag 26 januari 2012

Aktivistens röst

Så du vill veta vem jag är? Du vill veta hur jag hamnade här?

Och kanske framför allt: Du vill veta om man kan älska en sådan som jag?

Du vill veta om du - kan älska en sådan som - jag. Du vill veta. Vad för slags man som finns inuti aktivisten.

Du vill veta hur allting började och vad jag gjort sedan dess. Då så, det må väl vara. Visst ska jag berätta. För du ska veta att de här händelserna, allt det jag varit med om, allt det jag har gjort, allt blev gjort för att berättas om. Det mesta gjordes naturligtvis under största diskretion, till och med i största hemlighet, men ingenting gjordes för att för evigt förbli okänt. Vår tanke var hela tiden att det skulle pratas om oss, att det skulle pratas om vår sak.

Om vi till en början alltså agerade i det fördolda så var det enbart för att vi själva skulle kunna leva till den dag då vi skulle kunna trycka våra memoarer och berätta om vad vi hade gjort. Det var aldrig meningen att vi skulle försvinna i tystnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar